Investigadores do IB apresentam comunicações nas Jornadas de Investigação da Associação Portuguesa de Cuidados Paliativos

English version below

Sandra Martins Pereira e Pablo Hernández-Marrero, investigadores do Instituto de Bioética e do Centro de Estudos em Gestão (CEGE) da Universidade Católica, no Porto, participaram ativamente nas III Jornadas de Investigação da Associação Portuguesa de Cuidados Paliativos realizadas em setembro, em Beja, Portugal.

Sandra Martins Pereira, integrou a Comissão Científica das Jornadas e dinamizou um Workshop sobre “Como e onde publicar?”, no âmbito do qual partilhou a sua experiência como membro da direção editorial de revista Palliative Medicine (IF=4.956). Uma revista que tem o maior relevo internacional e o maior fator de impacto na área científica dos cuidados paliativos e de ciências e serviços de saúde (6 em 98). Sandra Martins Pereira também partilhou a sua experiência como editora convidada, revisora e autora de publicações científicas em várias revistas internacionais, indexadas, com revisão por pares, e com fator de impacto.

A investigadora do Instituto de Bioética foi também coautora e apresentadora de uma comunicação intitulada “Methods, instruments and themes from research on ethics and palliative care in intensive care units”.

Pablo Hernández-Marrero dinamizou Workshop sobre “Como e onde publicar?”
No âmbito destas Jornadas, Pablo Hernández-Marrero dinamizou um Workshop sobre “Como e onde publicar?”, onde partilhou a sua experiência como revisor e autor de publicações científicas em várias revistas internacionais, indexadas, com revisão por pares, e com fator de impacto.
Além deste workshop, o investigador integrou a sessão plenária dedicada à problemática das demências, tendo proferido uma apresentação intitulada “Ethical challenges in clinical dementia research in palliative care”. Esta apresentação resultou do trabalho realizado ao longo dos últimos três anos no Projeto ENSURE: “Enhancing the Informed Consent Process: Supported Decision-Making and Capacity Assessment in Clinical Dementia Research”, financiado pela Comissão Europeia no programa ERA-NET NEURON II Ethical, Legal, and Social Aspects (ELSA) of Neuroscience em conjunto com a Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT), Portugal (NEURON-II/0001/2015 – ENSURE).

Outubro 2019

Researchers from the Institute of Bioethics speak about Palliative Care

Sandra Martins Pereira and Pablo Hernández-Marrero, researchers from the Institute of Bioethics and of the Research Center in Management and Economics (CEGE), strongly participated in the “III Jornadas de Investigação da Associação Portuguesa de Cuidados Paliativos”, held in September, in Beja, Portugal.
During this research congress, Sandra Martins Pereira was the moderator of a Workshop about “Where and how to publish?” during which she shared her experience as Screening Editor and member of the Editorial Board of Palliative Medicine (IF=4.956). Palliative Medicine is the most relevant international scientific journal and with the highest impact factor in the fields of palliative care and Health Care Sciences & Services (6 out of 98). Sandra Martins Pereira also shared her experience as guest editor, reviewer and author of articles in international, indexed, peer reviewed journals with impact factor. Finally, Sandra Martins Pereira coauthored and presented the communication entitled “Methods, instruments and themes from research on ethics and palliative care in intensive care units”.

Pablo Hernández-Marrero moderated the Workshop about “How and where to publish?”

Pablo Hernández-Marrero was the moderator of a Workshop about “How and where to publish?”. During this workshop, among other activities, he shared his broad experience as a reviewer and author in several international scientific publications, indexed, peer reviewed and with impact factor.
Besides the workshop, Pablo Hernández-Marrero was the keynote speaker in the final plenary session on dementia. He presented the work entitled “Ethical challenges in clinical dementia research in palliative care”. This work resulted from the research conducted over the last three years within Project ENSURE: “
Enhancing the Informed Consent Process: Supported Decision-Making and Capacity Assessment in Clinical Dementia Research”. Project ENSURE was financially supported by the European Commission ERA-NET NEURON II Ethical, Legal, and Social Aspects (ELSA) of Neuroscience program and by the Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT), Portugal (NEURON-II/0001/2015).

October 2019